زراعت و اصلاح نباتات

از آنجایی که زراعت واصلاح نباتات یکی از گرایش های اساسی در علوم کشاورزی است؛اما در این وبلاگ اکثریت مطالب مربوط به علم زراعت می باشد.

زراعت و اصلاح نباتات

از آنجایی که زراعت واصلاح نباتات یکی از گرایش های اساسی در علوم کشاورزی است؛اما در این وبلاگ اکثریت مطالب مربوط به علم زراعت می باشد.

۹ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

مدیریت خاکورزی در شرایط خشکسالی

| چهارشنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۵، ۰۴:۵۲ ب.ظ



خاک برای کشاورزی از اهمیت حیاتی برخوردار است و توانایی خاک از نظر جذب و ذخیره آب به نوع عملیات خاک ورزی بستگی دارد. عملیات خاک ورزی به منظور تهیه بستر کاشت بذر در سیستم تولید محصولات زراعی می باشد که به روش های متفاوت انجام می گیرد.

عوامل موثر در افزایش عملکرد گندم دیم

| چهارشنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۵، ۰۳:۳۱ ب.ظ


 

 

 

برای رسیدن به توسعه پایدار کشاورزی و استمرار در تولید گندم و افزایش تولید،انجام تحقیقات ضروری است.

عوامل موثر در افزایش تولید گندم دیم:

 

-          انتخاب و کاشت بذر اصلاح شده

-          کنترل علفهای هرز

-          کنترل آفات و بیماریها

-          تهیه مناسب بستر بذر

-          عمق کاشت

-          فواصل خطوط کشت و تراکم بذر

-          مدیریت مصرف کودها

-          و رعایت سایر مسائل به زراعی دیگر

 

زراعت گیاه دارویی بادرنجبویه

| چهارشنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۵، ۰۲:۳۴ ب.ظ

بادرنجبویه (Melissa officinalis)

 

 

گیاهشناسی:

 

 

نعناعیان  Labiatae

:تیره

Melissa officinalis L., M.cordifolia pers. ,M.romana Mill.  

:نام لاتین

Balm mint – comman balm

:نام انگلیسی

بادرنجبویه

:نام فارسی

بادرنجبویه – ترنجان – حشیشه الخل

:نام عربی

زراعت گوجه فرنگی

| دوشنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۳۵ ق.ظ

 

گوجه فرنگی با نام علمی لیکوپرسیکون اسکولنتوم و از خانواده سولاناسه میباشد گیاهی است چند ساله و علمی ولی معمولاً به صورت یکساله کشت می گردد.

اشکال وحشی جنس لیکوپرسیکون دارای بیش از ٨ گونه میباشد . توزیع و پراکندگی طبیعی گونه های وحشی این گیاه محدود به کوههای آند میباشد. محل یا محلهای اهلی شدن این گیاه به طور دقیق مشخص نیست ،شواهد زیادی دلالت بر منطقه مکزیک دارند.گوجه فرنگی معمولاً در مناطق بومی یا گرمسیری به صورت چند ساله است ولی درمناطق معتدله ب ه صورت یکساله کشت می گردد دارای برگهای مرکب و ساقه علمی بوده و خصوصیات گل بدین شرح است :

گلهای گوجه فرنگی بر روی نافه گرزن مانندی با درجات متغیر پیچیدگی های متعدد ظاهر میشود...

آفت گندم،سن

| دوشنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۳۲ ق.ظ

 

سن گندم به احتمال زیاد از قرنها پیش و حداقل قبل از زمان نادر شاه در ایران شیوع داشته است ولی اولین گزارش کتبی در مورد شدت خسارت این آفت مربوط به سال ۱۳۰۶ می باشد.

این آفت از دیر زمان در تمام نقاط ایران وجود داشته و بدون شک مهمترین آفت کشتزارهای غلات (گندم و جو ) بوده است و از ابتدای کاشت محصول تا برداشت آن نگرانی...

زراعت سیب زمینی

| يكشنبه, ۸ فروردين ۱۳۹۵، ۱۰:۴۶ ب.ظ


 

سیب زمینی گیاهی است یکساله از خانواده ی Solanaceae و نام علمی آن Solanum tuberosum است که برای استفاده از غده ی زیر زمینی آن کشت می شود. سیب زمینی گیاهی است سرمادوست و از نظر گلدهی بلند روز و طول دوره ی رشد آن 3-6 ماه می باشد.. تکثیر این گیاه به طریقه ی غیر جنسی به وسیله ی غده یا به روش جنسی با استفاده از بذر می تواند انجام گیرد .بوته ای است علفی ولی ایستاده به ارتفاع 30 تا 60 و گاهی تا 120 سانتی متر با ساقه های منشعب و کرکدار از گره های پایینی ساقه های هوایی ساقه های خزنده زیرزمینی منشأ می گیرند که دارای برگ های کوچک فلس مانند می باشند انتهای هر ساقه ی زیرزمینی متورم شده و به یک غده ی سیب زمینی...

زراعت کلزا

| يكشنبه, ۸ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۵۴ ب.ظ


کلزا یک محصول روغنی در شمال ایالت داکوتا آمریکا می باشد که حدود ۸۸ درصد کلزای این کشور در این ایالت مورد کشت قرار می گیرد . کلزا یک گیاه روغنی خوراکی است که در سال۱۹۷۰ توسعه یافته و شامل ۴۰ درصد روغن می باشد . واژه کلزا نامی است که به وسیله کروشرز (انجمن دانه های روغنی غرب کانادا) انتخاب شده است . واریته های کلزا اغلب شامل کمتر از ۲ درصد اسید اورسیک و همچنین ۳۰ میکرو مولکول گلوکز در هر گرم بذر می باشد کشاورزان کانادا و آمریکا واریته هایی که اسید اورسیک و گلوکز کم دارند را مورد کشت قرار می دهند این نوع کلزا اغلب در اروپا و قسمتی از کانادا و آمریکا کاشته می شود...

آفت کش

| يكشنبه, ۸ فروردين ۱۳۹۵، ۰۴:۱۷ ب.ظ

 

 چند نمونه از آفت کشها همراه با توضیحات در مورد میزان و نحوه مصرف

 

 

 

 

حشره کش

| يكشنبه, ۸ فروردين ۱۳۹۵، ۰۳:۲۱ ب.ظ

حشره کش

در بسیاری از سیستمهای زراعی،هنگامی که تراکم حشره ای در اثر عدم کارائی سیستمهای به کار گرفته شده به آستانه خسارت اقتصادی می رسد؛بکارگیری حشره کشها مهمترین راه مبارزه محسوب می شود.حشره کشها نسبتا ارزان هستند،به راحتی به کار گرفته می شوند،سریع عمل می کنند و اثربخشی قابل اعتمادی دارند.

در فایل زیر نمونه ای از چند حشره کش همراه با جزئیات میزان و نحوه مصرف قرار داده شده است.

 

 

   دانلود فایل
حجم: 692 کیلوبایت